یکی از مهمترین روش های اجرای مدیریت مشارکتی، نظام پیشنهادها است که در کشور ما نیز به عنوان ابزار اجرای این نوع مدیریت انتخاب شده است و کلیه کارکنان از عالی ترین رده سازمانی تا پایین ترین سطح آن میتوانند پیشنهادها، ایده ها، نظرات و ابتکارات خود را برای رفع مشکلات موجود در فرآیندهای کاری سازمان مربوطه و بهبود این فرآیندها ارائه دهند. به همین منظور با شاهین ولی نیا دبیر نظام پیشنهادهای شرکت گاز استان تهران، گفت و گویی را داشتیم که از منظرتان میگذرد.
*تهیه و تنظیم: مهدیه زهدی
1- لطفا تاریخچهای از نظام پیشنهادها در شرکت گاز استان تهران را بیان کنید:
بر اساس الزامات ماده 20 قانون مدیریت خدمات کشوری که سازمانهای دولتی را ملزم به استقرار نظام پیشنهادها مینماید و همچنین بر مبنای آیین نامه ابلاغ شده از سوی شرکت ملی گاز ایران، نظام پیشنهادها در شرکت گاز استان تهران از سال 1386 با تشکیل شورای همیاری و مشارکت کارکنان به عنوان شورای سیاست گذاری و همچنین استقرار دبیرخانه نظام پیشنهادها آغاز به فعالیت نمود. نظام پیشنهادها یکی از رویکردهای بسیار مهم در جهت تحقق هدف استراتژیک توسعه مشارکت و توانمند سازی کارکنان و در نهایت دستیابی به اهداف کلان این شرکت محسوب میشود.
2- هدف اصلی استقرار نظام پیشنهادها چیست؟
هدف اصلی نظام پیشنهادها، این است که تمامی کارکنان در سطوح مختلف سازمانی، از پایین ترین تا عالی ترین سطح بتوانند در تصمیم گیریها مشارکت داشته باشند و نظرات و پیشنهادهای خود را در خصوص بهبود فرآیندهای کاری در شرکت مطرح کنند. درکل می توان اشاره کرد، خاصیت وجودی نظام پیشنهادها بر این اساس استوار است که همواره روش بهتری جهت انجام کارها وجود دارد و این روش بهتر میبایست از طریق نظام پیشنهادها شناسایی و در نهایت در کل شرکت بسط و گسترش یابد.
3- روند بررسی و اجرای پیشنهادها چگونه است؟
پیشنهادهایی که از طرف کلیه ذینفعان به دبیرخانه نظام پیشنهادها واصل میشود ابتدا مورد بررسی قرار میگیرد، سپس با توجه به حوزه مربوطه برای کارشناسان خبره ارسال شده و نظرات آنها در خصوص پیشنهادها اخذ میشود، اگر نظر کارشناسان در خصوص قابلیت اجرای پیشنهاد مثبت بود، در شورای همیاری و مشارکت کارکنان مطرح و پس از دریافت مجوزهای لازم مورد اجرا قرار میگیرد.
4- گزارشی از عملکرد شش ماه اول سال 1397 بیان کنید؟
سیاست شورای همیاری و مشارکت کارکنان در سال ۹۷، افزایش مشارکت کارکنان است، به همین دلیل در شش ماه اول سال اقدامات جدیدی را جهت توسعه مشارکت کارکنان در نظر گرفتیم. یکی از ایده آلهای نظام پیشنهادها این است که با سایر نظام های مدیریتی در ارتباط باشد که این اتفاق خوشبختانه توسط نظام پیشنهادها برای اولین بار در شرکت گاز استان تهران رخ داده است و بین عملکرد افراد در نظام پیشنهادها(ارایه پیشنهاد) با نظام ارزیابی عملکرد کارکنان که به صورت ماهانه در شرکت انجام میشود ارتباط مستقیم برقرار شده است. بر این اساس افرادی که پیشنهادهای خود را به دبیرخانه نظام پیشنهادها ارائه مینمایند از امتیاز ویژهای در این ارزیابی عملکرد بهرمند میشوند. گفتنی است این امتیاز دهی به کارکنان باعث رشد سرانه پیشنهاد و نرخ مشارکت در شرکت گاز استان تهران شده و نتیجه بسیار خوبی را به همراه داشته است. یکی دیگر از اقداماتی که از ابتدای سال و جهت ایجاد انگیزه در همکاران آغاز شد معرفی برترین های نظام پیشنهادها شامل واحدهای برتر و نفراتی که بیشترین پیشنهاد را داشتند به صورت هفتگی بوده است که این اقدام نیز منجر به افزایش مشارکت کارکنان شده است.
اقداماتی که ذکر شد باعث شد که در شش ماه اول سال 97 بالغ بر 2200 پیشنهاد به دبیرخانه نظام پیشنهادها ارائه و مورد بررسی قرار گیرد که دریافت و بررسی این میزان پیشنهاد در مدت زمانی شش ماه در نوع خود در این شرکت بی نظیر و رکورد جدیدی در عملکرد نظام پیشنهادها محسوب میشود.
5- برای شش ماه دوم سال 97 چه اقداماتی در نظر گرفته اید؟
برای شش ماه دوم سال نیز برنامههای گوناگونی را در نظر داریم که پس از بررسی های لازم در ماه های آینده در این خصوص اطلاع رسانی خواهیم کرد. یکی از برنامه هایی که تدوین روش اجرایی آن در دست انجام است انتخاب یک کارمند نمونه در هر ماه، بر اساس کیفیت پیشنهادهای ارائه شده می باشد.
6- کلام آخر؟
نظام پیشنهادها راحت ترین و مستقیم ترین پل ارتباطی بین همکاران با مدیران و مسئولین شرکت است. نظام پیشنهادها باعث کشف افراد خلاق در سازمان و شناسایی ایدههای این افراد میشود. یک فرد ممکن است در پایین ترین سطوح سازمانی مشغول به کار باشد ولی دارای ذهن خلاق و ایدههای خوب باشد و نتواند این ایدهها را در سطح شرکت مطرح نماید. نظام پیشنهادها این کار را به نحو احسن و به صورت سیستماتیک انجام میدهد. تقاضای من این است که همکاران توجه ویژهای به این مهم داشته باشند و ارتباط خود را همانند گذشته با نظام پیشنهادها حفظ نمایند و ما را از پیشنهادهای خوبشان بی بهره نگذارند و پیشنهادهای خود را که باعث کاهش هزینه ها و بهبود خدمت رسانی به مشترکین محترم میشود با ما در میان بگذارند. همچنین از این طریق از کلیه مشترکین محترم نیز تقاضا دارم تا پیشنهادهای خویش را که موجب بهبود خدمات رسانی میشود از طریق مراجعه به سامانه ارتباط با مشتریان (CRM) در وب سایت شرکت گاز استان تهران به آدرس www.crm.tehrangasco.ir و یا از طریق ارسال پیامک به شماره 20001701 به دبیرخانه نظام پیشنهادها ارسال نمایند.
ساختمان مرکزی: تهران خیابان ایرانشهر نبش خیابان اراک پلاک 160
ساختمان مهندسی: تهران خیابان ولی عصر بالاتر از میدان ولی عصر پلاک 701
مرکز تلفن: 81972000
تلفن گویا: 43-81972440
ایمیلinfo@tehrangasco.ir
کد اقتصادی: 411111346136
شناسه ملی: 10101890339
وسایل گازسوز برای سوختن نیاز به هوای کافی دارند.